شرح خبر
بررسی پیامد استفاده از قطعات تقلبی در خودروها
بمب هایی که در کمین خودرو شماست
اگرچه شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان به ویژه شرکت شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) بارها نسبت به خطرات استفاده از قطعات تقلبی هشدار داده و اقدامات گسترده ای نیز در راستای اطلاع رسانی بابت این موضوع انجام داده اند، با این حال قطعات تقلبی همچنان جولان می دهند و به بمب هایی می مانند که هر آن امکان انفجار دارند.
1399/07/27 14:34*آرشیو*

   طعات تقلبی سال هاست به غده بدخیم بازار لوازم یدکی تبدیل شده اند، غده ای که این روزها بزرگ تر نیز شده و طبعا چالش هایش هم افزایش یافته است.

اگرچه شرکت های خدمات پس از فروش خودروسازان به ویژه شرکت شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) بارها نسبت به خطرات استفاده از قطعات تقلبی هشدار داده و اقداماتی نیز در راستای اطلاع رسانی بابت این موضوع انجام داده اند، با این حال قطعات تقلبی همچنان جولان می دهند و به بمب هایی می مانند که هر آن امکان انفجار دارند.

 در باب اینکه چرا استفاده از قطعات تقلبی رواج دارد، بیش از هر مسئله ای، موضوع قیمت اثرگذار است. در واقع با توجه به اینکه قطعات تقلبی و غیر اصل از قیمت کمتری برخوردارند، استقبال عموم از آنها بالا است. به هر حال با توجه به رشد نرخ ارز و تورم عمومی، قیمت قطعات اصل به خصوص آنها که وارداتی هستند، بالا است و از همین رو خیلی ها ترجیح می دهند از انواع تقلبی استفاده کنند.

این در حالی است که استفاده از قطعات تقلبی می تواند علاوه بر مشکلات فنی و ایمنی، از جنبه مالی هم سبب زیان شهروندان شود. وقتی از یک قطعه تقلبی در خودرویی استفاده می شود، بسته به اینکه قطعه موردنظر جزو موارد ایمنی هست یا نه، مشکلات متفاوتی را ایجاد خواهد.

استفاده از قطعه تقلبی در بخش ایمنی خودروها، می تواند علاوه بر خسارات مالی، جان سرنشینان را نیز به خطر بیندازد. در واقع هرچند استفاده از قطعات تقلبی بار مالی کمتری دارد، اما به هیچ وجه به ریسک تلفات مالی و جانی آن نمی ارزد.

قطعات تقلبی و غیر اصل، بالاخره یک جا ماهیت کیفی ضعیف خود را نشان خواهند داد و ممکن است گاهی اتفاقی رخ دهد که دیگر جای پشیمانی باقی نماند. فرض کنید یکی از اعضای خانواده در اثر استفاده از یک قطعه تقلبی در خودرو، دچار نقص عضو شده یا فوت کند؛ آیا کمتر هزینه کردن به واسطه خرید یک تقلبی به جای اصل، ارزش چنین اتفاقات ناخوشایندی را دارد؟ قطعا نه.

 جدا از مسائل جانی، استفاده از قطعات تقلبی می تواند در آینده هزینه زا باشد. به عبارت بهتر، استفاده از قطعات تقلبی ممکن است سبب خرابی برخی مجموعه های خودرو شود، که این اتفاق هزینه بالایی را در شرایط فعلی که نرخ تعمیرات و خدمات نیز بالا رفته، روی دست شهروندان خواهد گذاشت. با توجه به این مسائل، فکر کردن به اینکه بروز حادثه در اثر استفاده از قطعات تقلبی محتمل است و همچنین ممکن است در آینده سبب صرف هزینه های هنگفتی در راستای تعمیر و رفع خرابی (ناشی از نصب قطعات تقلبی) شود، می تواند احتمال استفاده از چنین قطعاتی را کاهش دهد، چه آنکه کمتر کسی حاضر می شود ریسک جانی چنین اقدامی را بپذیرد.

 اینجاست که اطلاع رسانی شرکت های خدمات پس از فروش و گوشزد کردن خطرات مالی و جانی، می تواند کمک بزرگی به کاهش استفاده از قطعات غیر اصل کند. در این مورد اتفاقا ایساکویی ها اقداماتی مناسبی را انجام داده و بارها بابت خطرات استفاده از قطعات تقلبی در خودروها، هشدار داده اند. ایساکو همچنین با راه اندازی سامانه ای اختصاصی، این امکان را که مشتریان نسبت به اصالت قطعات اطمینان حاصل کنند، فراهم آورده است. در این سامانه، مشتریان می توانند با ارسال کد روی بسته بندی قطعات، نسبت به اصل یا تقلبی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

در کنار اقدامات شرکت هایی مانند ایساکو، به نظر می رسد نیاز به بازرسی های بیشتری در بازار لوازم یدکی نیز است. در واقع تشدید بازرسی ها می تواند به کاهش قطعات تقلبی در بازار منجر شود، هرچند البته اقدام اساسی تر قبل از آن، محدود کردن مبادی ورودی این قطعات به کشور است، چه آنکه آمارها از ورود حجم عظیمی از این قطعات به کشور حکایت دارند. 
نظرات
نام :
ایمیل :
کشور
شهر :
متن :